Az egyház
jelenléte a közösségi hálókon
Fábián Róbert, szerkesztő, Kolozsvár
Az emberek közti kommunikáció talán sosem volt a legegyszerűbb,
leghálásabb feladat. Ma sem vált azzá annak ellenére,
hogy sok műszer, program
hivatott mindezt elősegíteni. Ma még nagyobb kihívás egy olyan világban, amikor
kultúrák, népek, emberek olyan gyakran, olyan sok élethelyzetben találkoznak.
Az egyház mindig is törekedett arra, hogy kommunikáljon,
hogy kapcsolatba kerüljön azokkal, akikhez üzenetét el kell juttatnia. Mert mi
más lenne a kommunikáció, mint hídépítés, kapcsolatteremtés. Erre törekedtek az
apostolok is akkor, amikor válogatás nélkül, mindenkinek hirdették az
evangéliumot. A ma egyházának pedig ugyanaz a küldetése, mint kétezer évvel
ezelőtt: láthatóvá tenni a Láthatatlant, hallhatóvá a Hallhatatlant. Ennek
érdekében pedig különböző módszereket kell alkalmaznia. Az üzenet ugyanaz, a kommunikációs
csatorna változik.
S változnia kell. Mert a jelenlétnek akkor van értelme,
ha üzen is. Ha pedig üzenni akar, akkor kommunikálni kell. A kommunikáció
sikere pedig mindig mindkét félen múlik. Az „adó” és a „vevő” közötti csatorna
ezért fontos: a „vevő” minél kevesebb külső „zajtól” mentesen befogadja az
üzenetet, megértse, magáévá tegye.
A ma embere egészen más korban él, mint húsz évvel
ezelőtt is: nemcsak a 19. században feltalált modern távközlési eszközök
kerültek háttérbe, hanem az elektronikus hálózati kommunikáció helyét is inkább
egyfajta perszonális kommunikáció vette át. Egy olyan fajta kommunikáció, mely
globális, mely alapoz a vezeték nélküli hálózatokra, a mobilra, a globális
jellegre, s legfőképpen a tér- és időbeli függetlenségre, az információ
perceken belüli áramlására.
Évente változó, új kommunikációs eszközök, új módok, trendek…
Hol tart az egyház? Kétségtelen, az egyház is felismerte
azt, hogy a jelen egyik legfontosabb kommunikációs eszközének a közösségi hálók
számítanak. Ha a fiatalabb generációt már szinte csak itt lehet elérni, akkor
az idősebbek sem zárkóznak már el előle. A hagyományos kommunikációs eszközök
kissé háttérbe szorulnak, szorultak. Ezek fontossága viszont kétségtelen:
nemcsak a közösségi hálók táplálkoznak innen, ezekből, de sokan vannak még,
akik ezeket tekintik hiteles forrásnak. A közösségi hálókon való jelenlét
viszont kielégíti a ma kommunikációjának az egyik legfontosabb eszközét: a képi
kommunikációt. Egy képtelen, szöveggel jól megrakott cikket ki olvas szívesen
manapság gépen? Minden bizonnyal kevesen. Egyre több közösség kommunikál a
közösségi hálók adta lehetőségeket használva: plébániák, közösségek, csoportok
számolnak be közös tevékenységükről, eseményekről, esetleg híreket, közérdekű
közleményeket osztanak meg. A pápa Twitter-üzeneteit több millióan olvassák…
Viszont a közösség hálók tükörképet is adnak. Követhető: kik a „lájkolók”, a
követők… S bizony el kell ismerni, hogy inkább csak belső kommunikációról
beszélhetünk helyi közösségek oldalainak szintjén. A jövő nagy kihívása pedig
megtalálni az utat affelé, hogy miként lehet hatékonyabban kommunikálni
azokkal, akik „kint vannak”. Párbeszédet folytatni… S a másik nagy kihívás a
tartalmat érinti: csak belső tartalmat kommunikálunk legtöbbször. Arról
kommunikálunk, ami az egyház, egyházközösség természetes mindennapi
eseményeihez tartozik: szentmisék, ünnepek. Ezeken túllépni kihívás és feladat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése