Harmadéves
orvostanhallgatóként engedjék meg nekem, hogy a bioetika egyik ágát, az orvosi
etikát vegyem górcső alá. A téma olyan kérdéseket tartalmaz, amelyek akár
orvosként, akár páciensként, de mindenki életében felbukkanhatnak.
A hippokrateszi eskü eredeti szövegéből olyan részleteket
idézek, amelyek a leginkább átértékelődtek napjainkban. Magyarországon már nem
ezt használják, Romániában még igen. Látni fogjuk,
hogy némely helyzet nem
fekete s fehér, legtöbbször ami etikus, nem feltétlenül helyes. Vagy relatív,
kinek a szempontjából helyes.
És halált okozó szert nem fogok senkinek sem kiszolgáltatni, még
kérésére sem...
Az eutanázia, azaz kegyes halál kérdése kényes pont. Meg lehet
érteni a beteget is, aki nem szeretne fájdalomban tovább élni. Mégis nagyon
vékony a határ. Mi van akkor, ha nincs szellemi képességeinek teljes tudatában?
Ha nem tudja, mit szeretne és mire mond igent? Ha befolyásolják? Esetleg ha
kómában van? Az eutanázia hívei szerint az élet mellett a kegyes halálhoz is
jogunk van, de ez szemben áll a keresztény hitvallással, mely az agóniát az
élet részének tekinti és megtisztulást rendel hozzá. Az életünk Isten ajándéka,
ő adta és csak ő veheti el. Jogilag sem (mindenhol) támogatott a kérdés,
öngyilkosságnak / gyilkosságnak tekintik. Ne felejtsük el, hogy az is
eutanáziának minősül, ha valaki lemond a kezelésről, vagy nem szeretné, ha
újraélesztenék.
[...] hasonlóképp nem fogok adni nőnek sem
magzatelhajtószert.
Vegyünk egy példát: Adott egy 17 éves fiatal lány.
Ösztöndíjas tanuló egy jó líceumban. Mivel szerény körülmények között nőtt fel,
a családi kassza nem birná a taníttatását támogatás nélkül. Érettségi után
állatorvos szeretne lenni. Egy alkoholgőzös buliból terhesen megy haza.
Választás előtt áll. Ha megszakitja tanulmányait
és megtartja a gyereket, akkor nagy terhet ró szülei nyakára, akik őt és két
testvérét is alig tudják eltartani, nem hogy még egy újszülött felnevelésében
segítsenek. A gyerek apja nem vállalja a felelősséget.
A „bajba jutott fiatal lány” esete sajnos már-már
tipikus. Egy ilyen lány szembe kell nézzen a társadalom ítéleteivel, a szülei
csalódottságával, azzal, hogy egyetlen elkövetett hiba miatt máris két életről
kell döntsön. Kérdés, hogy ez tényleg az ő döntése? Joga van meghozni egy ilyen
döntést?
A művi abortusz problémakörében a legnagyobb kérdőjelet az
jelenti, hogy mikortól tekintjük embernek a zigótát / embriót / magzatot. Mert
amennyiben az embert látjuk benne és nem a folyamatosan növekvő sejthalmazt egy
nő méhében, akkor jogok illetik meg. Joga van az élethez, s eltávolítása
gyilkosságnak minősül. Megoszlanak a vélemények. Van aki a fogantatása
pillanatától embernek tekinti, más akkor, ha már eldől, ikrek-e vagy sem, vagy életjelenségei
orvosi eszközökkel kimutathatók. Vannak, akik a születés pillanatától, a
legszélsőségesebbek pedig onnan tartják embernek, amikortól öntudata van.
Ezek a születendő gyerek jogai, de mi van az anya
jogaival? Neki úgyszintén joga van egy teljes életre, joga lenne eldönteni,
mikor elég érett ahhoz, hogy gyereke legyen. Az ő testéről van szó. Természetesen
itt szóba jön egy másik kérdés: a fogamzásgátlás, ahol a vallás és az
orvostudomány megint eltérő nézeteket vall. Az orvosok elvégzik az abortuszt,
habár ellentétes az eskü szövegével. Hallottam azonban olyan orvosokról is,
akik kikötötték, hogy ilyent nem vállalnak. Habár a kegyetlen döntést nem ők
hozzák, a gyakorlati részt ők kellene elvégezzék.
És ha olyat látok, hallok [...], amit nem szabad kifecsegni,
azt el fogom hallgatni [...]
Az orvosi titoktartás rengeteg kérdőjelet felvet. Mert
gyakran olyan adatokat akarnak eltitkolni, amelyek mások egészségére is
kihatással vannak. Az orvosnak elsősorban a saját páciense érdekeit és akaratát
kell figyelembe vennie, jogilag büntethető lenne, ha olyan adatokat közöl,
amiket a beteg megtiltott. Vegyünk egy másik példát: K. úr elméletileg boldog
házasságban él 10 éve, gyakorlatilag már régóta csalja feleségét. Sikerült is
neki egy nemi betegséget elkapnia. Orvosának megtiltotta, hogy feleségét
értesítse erről, aki így állandóan veszélyben van.
A fent vázolt eseteket órán hallottam, nem kitaláltam. Természetesen
még rengeteg vitatható kérdés van, ez csak pár példa volt. Próbáltam nem
véleményt alkotni s nem befolyásolni az olvasót. Megvan, mi a helyes jogilag,
mi a helyes az egyház szerint, mi a helyes az orvosi eskü szerint. Végső sorban
mégis az a fontos, hogy szerintünk mi a helyes. Melyik döntésben halljuk
leginkább Isten hangját?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése