s a ma a tegnap mása?
A történelem legfontosabb feladata a múlt igazságainak megismerése, feltárása s annak
csorbítatlan továbbadása.
Az, hogy mai ember
a mának énjébe épült kitörölhetetlen jegyeivel, kultúrájával, s
világnézetével és a ma tudományos igényeivel vizsgálja a múltat, már magában
hordozza a szubjektivitást. A történelem nem ismétel. Emberek és
események, helyzetek és irányok,s ami ott tolong országútján, mind megkapja az
apokaliptikus fehér kövecskét, rajta az egyszeriség titokzatos neve (Jel 2, l7)
– vallotta Schütz Antal. A természet
viszont mintákra alkot. Ám nincs két egyforma hegy vagy völgy, mint ahogy
nincs két egyforma ember sem. Az új ember viszont a régi ember szenvedélyének, erényeinek,
gyöngeségeinek, temperamentumának jegyeit hordozza magában, miközben a régire
épít. Így gyakorta az új események, helyzetetek a régi toposzába sorolhatóak.
Emberek, események, helyzetek, kihívások és megoldások így típusokba
sorolhatók, s párhuzamok állíthatók fel.
Katolikus egyháztörténelmünk lineáris, olyan történelem,
melynek kezdőpontja s célja van. A cél pedig értelmet adó valóság. Az alfa és
az ómega között pedig Isten megváltó műve teljesedik ki. Ez a történelem
viszont alkotóelemeiben nem csupán sikertörténetek, dicsőséges múltat felmutató
kisebb történeket tárháza. Az emberi gyarlóság nem egyszer megmutatta borzalmait.
A katolikus múlt felvállalása is viszont akkor kezdődik, amikor nemcsak
ismerjük, hanem meg is értjük az oksági
kapcsolatokat, legfőképpen azokban az eseményekben, amikor a keresztény ideál
nevében eleink hibáztak. Világuk, értékrendjük, gondolkodásmódjuk erősen
befolyásolta tetteiket. Felvállalni egyházunk történelmét akkor tudjuk, amikor
túllépünk a kezdő iskolás ok-okozati fejtegetéseken. Hogy csak egy példával
éljek: gyakorta a keresztes háborúk tárgyalásakor hajtogatják, hogy „meg kellett
védeni a keresztény Európát”, s elfeledik azt is elmondani, hogy az
ezredforduló után nyugat népessége mennyire növekedett, s miként is néztek ki
az örökösödési szokásjogok, törvények, melyeknek következményeként a harcosok
csoportjai (azok az ifjak, akik nemesi családba születtek, de nem voltak
elsőszülöttek, s nem örököltek) új megélhetés után néztek, azaz olyan harc volt
ez, melyre „köpönyeget” kellett szőni. Vagy sokszor elfeledjük azt is
elmondani, hogy az első és a nyolcadik keresztes hadjárat közötti időszak több
mind száz esztendeje alatt csak „hidegháború” volt a keresztények és a
muszlimok között. A hibák meg nem értésének több oka lehet. De amikor az ember
nem közvetetetten érintett, akkor is hajlamos a fekete-fehér látásmódra. Arra,
hogy nem lássa, minden kor termett, ha mást nem, akkor tanulságokat. Ilyenkor
nem akarjuk látni, hogy feketén és fehéren túl ott a színes, hisz értékteremtés
minden korban volt.
Nem azt
tartom a legfontosabbnak, hogy a történelem hibáiból tanuljunk, annak szlogenje
alatt, hogy pontosan ugyanazok a tettek még egyszer ne történjenek meg, hanem
megtanuljuk, melyek a régi események
újra meg újra megismétlődő rubrikái, s azokból tudjuk a rosszat úgy
kirostálni, hogy kerülni tudjuk azokat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése