Az előre elrendelés (eleve elrendelés, predestináció vagy predesztináció)
Isten örök döntése, mellyel a szabad akaratú
teremtménynek, egyénnek a végső célját meghatározza- írja a Magyar Katolikus Lexikon.Mivel Isten mindentudó, azért ismernie kell az üdvtörténet
végső kifejletét.
Figyelembe
véve abszolút uralmát teremtményei fölött, a végső állapot csak az lehet,
amit
előre eltervezett, és amit megvalósított. Az üdvösség útja nem abból áll, hogy
az emberek leélik életüket, és Isten majd az ítéleten eldönti örök sorsukat. Az
örök élet természetfölötti állapot, amely magával hozza Isten színelátását, az
ő életében való részesedést. A természetfölötti cél csak kegyelmi eszközökkel
érhető el, amit Isten meg is ad mindenkinek. Úgy irányíthatja az ember akaratát,
hogy az szabad marad és mégis Isten tervét hajtja végre. Isten a kegyelmi
ajándékokat szabadon osztogatja, kinek-kinek rátermettsége szerint (Mt 24,15). Lehetősége
van arra, hogy öröktől fogva döntsön az ember végső céljáról. Az Ószövetségben
a predesztináció előzményeként megjelenik a kiválasztottság fogalma, Izrael
Isten „választott népe”. Az Újszövetség azt tanítja, hogy Isten előre
rendelkezett választottai sorsáról. Krisztus az ítéleten az igazaknak a „világ
kezdetétől nekik szánt országot” adja át (Mt 25,34). Pál apostol így fogalmazta
meg a tételt: Akiket Isten eleve ismert,
azokat eleve arra rendelte, hogy Fiának képmását öltsék magukra, s így ő lesz
elsőszülött a sok testvér között. Akiket pedig eleve elrendelt, azokat meg is
hívta, akiket meghívott, azokat megigazulttá tette, akiket pedig megigazulttá
tett, azokat meg is dicsőítette (Róm
8,30). Egyházunk dogmája az előre elrendelés ténye, de csak az üdvözültekkel
kapcsolatban. Tagadjuk, hogy Isten egyeseket már eleve, tetteik
figyelembevétele nélkül kárhozatra szánt. A kárhozottakra az elvetés (reprobatio)
szót használjuk. Isten ezt a döntést a bűn és a megátalkodottság előre látása
alapján hozza meg. Az előre elrendelés Isten titka. Külön kinyilatkoztatás
nélkül senki sem állíthatja magáról, hogy az üdvözültek között van. A hívő
ember nem él félelemben és bizonytalanságban. Minden jogunk megvan, hogy
reménykedjünk az irgalmas Istenben, aki megfizet gyermekei fáradozásaiért.
Mivel a főparancs a szeretet, azért annak komoly és kitartó gyakorlását úgy vehetjük,
mint a kiválasztottság jelét. Nem ismerjük az üdvözültek számát sem. A
Szentírásnak egyes szűkítő kijelentései („sok meghívott” és „kevés kiválasztott”,
144 000 megjelölt) nem arra vonatkoznak. Isten egyetemes üdvözítő akarata megadja
mindenkinek a szükséges kegyelmet. De az üdvösség az egyéni érdemek jutalma is,
tehát az a kérdés: Isten valakit előre üdvösségre rendel-e, s a hatékony
kegyelmet azért adja, hogy érdemszerző tetteket vigyen végbe (tomizmus), vagy
előre látja-e, hogy a kapott kegyelmet fölhasználja érdemszerző életre, s ennek
alapján rendeli őt üdvösségre (molinizmus)? A kérdést eldönthetetlen. A
kárhozottak sorsa szintén misztérium. A Szentírásban áll: Azon könyörülök, akin akarok, és ahhoz vagyok irgalmas, aki nekem
tetszik (Róm 9,15). A Biblia máshol Isten irgalmát hirdeti: Fia által megmenteni akarta a világot, nem
elítélni (Jn 3,17). Ő mindenkinek adhatna hatékony kegyelmet az
üdvösséghez. Vajon miért nem ad más kegyelmet annak, akiről látja, hogy el fog
kárhozni? A válasz az, hogy Istenben több a szeretet minden ember iránt, mint
bennünk egymás iránt, azért mindent megtesz üdvösségünk érdekében. Szabadságunkat
azonban nem köti meg, mert akkor elvenné személyiségünket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése