Elképzeléseim szerint a kérdést alapvetően
az istenképünk dönti el. Milyen istenképe is van egyházainknak? Nem gondolom
úgy, hogy a szerető Atya képe liberalizmus lenne! Azzal viszont nem
magyaráznám, hogy
a világ már más értékrendeket képvisel. A probléma örök:
bűn-e a válás? Kétségtelen, hogy a vallások által megszabott rendelkezés
alapvetően jót akar. Azzal viszont már lehet vitatkozni, hogy ki szerint bűn a
bűn. Vagy egyáltalán miért beszélünk bűnről? Azért, hogy megbélyegezzünk vagy
megbocsátást gyakoroljunk? Így van ez a házasság-válás témakörében is. Kérdés,
hogy miért köt házasságot két ember, illetve hogy ma már miért nem megoldás ez
sok fiatal számára. A cél nemes: szövetségkötés, ahol az egyik legfontosabb
tényező, hogy a másik ember boldogságára „adjuk fejünket”. De soha nem szabad
elfelejteni, hogy ez hosszú távon nem megvalósítható, ha te magad sem vagy
boldog. Tehát fontos, hogy a szövetséget kötöttek szabadon választott boldogságban
éljenek.
Mi történik akkor, ha ez a boldogság
felborul? Nem azt mondom, hogy rögtön válni kell, de nagy hibának tartom annak
mindennemű elítélését. Akinek életfontosságú vallásának előírásait megtartani,
annak nagy remény lehet a katolikus egyház őszi családszinódusa. Nem tudom
elhinni, hogy a szerető és mindig megbocsátó Isten akarva hosszítaná a
végtelenségig az ember nyomorúságát. Természetesen mindenki kapott egy
életfeladatot, egy keresztet, amellyel élete során meg kell küzdenie. A vallásnak
(és intézményesült formáinak) pedig segítségnek kellene ebben lennie.
Soha nincs olyan szabály, előírás,
rendelkezés, amely minden speciális esetre felkészült. Ezért nem szabad
ítélkezni. Mederbe terelni inkább. Itt főleg arról szeretnék pár gondolatot megragadni,
hogyan kezeljük mint egyházi közösség az elváltakat. Többedjére jelzem, hogy
nem a válások – ami egyébként is hatalmas társadalmi probléma –
megfontolatlansága mellett állok. Azonban reálisaknak kell maradnunk, tekintve,
hogy mások élete olyan problémákat rejthet, amelyekkel mi, szerencsénkre, nem
találkozhattunk. De attól még a problémák léteznek! Legyen szó hűtlenségről,
családon belüli erőszakról, élhetetlen feltételekről, amelyek előre nem
látszottak.
Ha a felebarátunknak, (egyházi) társadalmunk
egy tagjának sikerül „megszabadulnia” az élhetetlenségből, az istentelen
körülményekből, akkor miért ítélkeznénk? Nem azt tanítja Jézus, hogy
segítségükre legyünk a szükséget szenvedőknek? Nem gondolom azt, hogy az
elváltak ügyét továbbra is tabuként kellene kezelnünk. Azt semmiképpen nem
hiszem, hogy a megsebzettet tovább kellene szomorítanunk. Az embernek a bajban,
gondokban mindinkább szüksége van a támaszra: embertől, Istentől. Ha mi nem
tudunk segíteni, akkor hagyjuk, hogy Isten munkálkodhasson.
A szentségektől való megfosztás a biztos
lélekhalált eredményez(het)i. Miért akarnánk ezt? Mikor jutunk el oda, ahol
kiöregedett társadalmunk nem ítélkezik és nem nézi ferde szemmel azt, akinek
gondjait nem ismeri? Segíteni kell, megoldást találni és nyújtani. Semmiképp
nem megfosztani, elvenni. Istent semmiképp. Nincs nekünk erre hatalmunk. Így
nem lehet hatásosan evangelizálni. S mint látható, ez egyre nagyobb problémát
jelent. Pedig ez kellene legyen a kiindulópont, ha már Krisztus követői
vagyunk: „Gyertek hozzám mindnyájan, akik elfáradtatok, s akik terhet hordoztok
– én megkönnyítlek titeket” (Mt 11,28). Egyébiránt adja meg az Isten a boldog
és életfogytig tartó házasság kegyelmét mindazoknak, akiket erre a csodálatos
szerepre szánt!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése