A teremtett világgal szembeni helytelen magatartás okai
között mindenképp szerepel a Szentírás ezen kijelentésének félreértelmezése. Az
uralkodási parancs helyes értelmezését
kell szem előtt tartanunk. A világ és
benne az ember Isten alkotása, tehát ontológiailag minden jó. Ez a jóság pedig
azt is jelenti, hogy a kozmosznak és mindennek, ami létezik, van értelme. Isten
az embert és a világot nem késznek teremtette, hanem azt akarta, hogy
folytassa, de ugyanakkor óvja is a teremtést. Hiszem, hogy az ember Isten
dicsőségét szolgálja akkor, ha védi a teremtett világot, amely Isten végtelen
szeretetéből kifolyó ingyenes ajándék.
Ez az uralom az embernek a képmási létéből fakadó
méltóságával szoros összefüggésben értendő. Isten, aki megáldja az embert,
rábízza az Édent, „hogy művelje és őrizze azt” (Ter 2,15). A „betölteni” és az
„uralom alá vonni” igék nem a képmási lét következményei. A Teremtés könyve
első fejezetének 28. verse Isten áldását állítja elénk, és nem parancsot
fogalmaz meg. Az ember Isten képviselője a földön, és az a hivatása, hogy
tanúságot tegyen Isten nagyságáról és minden teremtménye iránti szeretetéről.
Az Isten képére teremtett ember, akire rá van bízva a teremtés, nem a természet
önkényes ura, hanem Isten földi helytartója, helyettese és eszköze. Az Istentől
kapott feladat tehát nem engedi meg a felelőtlen kifosztást és a kíméletlen
pusztítást, hanem éppen ellenkezőleg arra kötelezi az embert, hogy megőrizze és
fejlessze azt a természetet, amit Isten állandó gondoskodásában részesít.
„Bámulom az eget, kezed művét, a holdat és a csillagokat,
amelyeket te alkottál. Mi az ember, hogy megemlékezel róla, az ember fia, hogy
gondot viselsz reá?” (Zsolt 8,4–5). Csak azt tudjuk értékelni, amire ilyen
csodálattal tudunk feltekinteni, ahogyan a zsoltáros is teszi. Csak azt tudjuk
megőrizni, amit jónak és szépnek ismerünk fel. Egységet alkotunk a teremtett
világgal, és csak együtt tudjuk kiolvasni és megvalósítani azt a feladatot,
amelyre a jó Isten meghívta az egész teremtést. Maga a természet sóvárogva
várja Isten fiainak megnyilvánulását (vö. Róm 8,19). „Az egész teremtett világ
együtt sóhajtozik és együtt vajúdik mind ez ideig” (Róm 8,22). Ebben a két
szentpáli kijelentésben fedezzük fel a természet sovárgását is, mint sokszor
megvetett, kihasznált, elhasznált „valaki” kiáltását. Tehát egyáltalán nem
mindegy Isten fiainak a megnyilvánulása.
Krisztus feltámadásával elkezdődött Isten országa. Az
újjáteremtés elkezdődött. Az egész teremtett világnak tehát eszkatologikus
távlata is van, amely a bennünket körülvevő világ jövőjének mélyebb, hitbeli
jelentését adja. Jézus feltámadása lehetővé teszi az egész teremtés számára,
hogy az ember sorsában részesüljön. Az egész teremtésnek meg kell dicsőülnie,
új éggé és új földdé kell alakulnia. A hit és a kegyelem által az ember ilyen
módon vesz részt az Isten országa megvalósításában. Mivel az ember léte a
teremtett világhoz kötött, Isten országa nemcsak az emberiség üdvösségét
foglalja magában, hanem az egész teremtését is. „Megismertette ugyanis velünk akaratának
a titkát jóságos tetszése szerint, amelyet elhatározott benne az idők
teljességének megvalósításáról: hogy Krisztusban mint Főben újra összefogjon
mindent, ami az égben és a földön van” (Ef 1,9–10). Mi pedig új eget és új
földet várunk. A kérdésre, hogy felelősek vagyunk-e a teremtett világért, a
válasz: igen. A jó Istenben az utolsó fűszálnak is van értéke.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése