Hatalmasságok

Réti Tamás, tördelő, Kolozsvár




Honnan ered a hatalom? Kinek és miért adatik hatalom mások felett? Több szociológiai, pszichológiai, netán teológiai magyarázatot, definíciót olvashatunk, találhatunk a hatalom fogalmáról. Hagyományos megközelítésben a közösség vagy egy külső fórum által fel-, illetve átruházott döntéshozói és végrehajtói feladatkör.





Azonban az elmúlt év politikai eseményeit szemlélve gyakran megkérdőjeleződik számunkra, hogy a hatalom valóban a közjót szolgálja-e, vagy éppen ellenkezőleg,


magánérdekeket elégít ki. Egyesek, akiknek kezében erő van, úgy kapták azt, mint szamár a fület. Ezért is van, hogy nem is tudják igazán értékelni azt, amijük van. Így a közjó fogalma sem lesz igazán fontos az illető számára, s itt beszélhetünk politikusokról, szülőkről, pedagógusokról, a rend őreiről, de még klérusról is. Sajnos társadalmunk már nem kíváncsi arra a hatalomra, amely a „János bácsi azt mondta” alapelven működik. Nem kíváncsi sem erőre, sem az önös akaratra és erőfitogtatásra. Nem bújhatunk meg a kényelmes, hagyománynak nevezett köntös óvó, védő szárnyainak árnyékában sem. Nem írhatunk kedvünkre le vagy át bizonyos szabályokat, csak mert nekünk úgy jó. Gyakori hiba és botránykő a hatalmasságok körében, de ami ennél is fájóbb, amikor ehhez körmönfont, hosszú logikai csúsztatásokkal tűzdelt, demagóg magyarázatot kap a plebsz. Elvégre XIV. Lajostól tudjuk: „Az állam én vagyok.”, de helyettesíthetjük akármilyen más szóval (cég, család, hivatal, egyház stb.). Viszont ma már ez nem magyarázat, pláne nem a baklövésekre. Ezzel a hatalmasság csak öngólt rúg és hitelt veszít alárendeltjei körében.

Milyen a hatalom? Milyen lehet egy vonzó hatalmasság? Erre talán Jézus adja meg a hiteles forrást. Ha valaki, hát neki hatalom adatott. Szigorú, amikor kell, de ugyanakkor megbocsátó és leereszkedik a bűnösökhöz is. A törvényt nem megszegi, nem felülírja, nem önös új szabályokat vezet be, hanem beteljesíti az Írásokat. Nem konzervatív, nem is laissez-faire, radikális, de mégis humánus a jézusi hatalom. Nem követel többet, mint amire az ember képes, de azt az egy talentumot mégis számon kéri, amit adott. Nem lóg ki a sorból, nem áll felette mindennek és mindenkinek, csak mert ő az, hanem ahogy az elmúlt karácsonyi időszak is mutatta, beáll a sorba. Mikor a Jordánban megkeresztelkedik, nem olvassuk az evangéliumokban, hogy mindenkit félreállít és belegázol a folyóba, hanem beáll a sorba és türelmesen kivárja, amíg Keresztelő János elé ér. Nem kívülről irányítja, hanem belülről hoz változást. Talán ezek lehetnek, lehetnének azok a jellemvonások, melyek által vonzóvá válnának a hatalmasságok.

Nincsenek megjegyzések: