Hagyományos és
modern oktatási módszerek
Bucur Tünde Csilla, tanár, Kolozsvár
El kell ismernünk, az elmúlt évtizedekben megváltozott
az iskola, a tanár szerepe az oktatási folyamatban, a diákokat – a technikai
fejlődés következtében – hatalmas és könnyen elérhető információmennyiség veszi
körül, így a tanár már nem a tudás egyetlen hordozója. Az is bebizonyosodott, hogy nem a megtanulandó
tartalmak, az óraszámok növelése a helyes válasz, ez csak túlterheléshez, a
motiváció elvesztéséhez és hatalmas, használhatatlan lexikális tudás
felhalmozásához és gyors elfelejtéséhez vezet.
Mi lenne tehát akkor eredményesebb
megoldás? Az információkeresés, -válogatás, a tanulás
tanítása, a hasznos, használható ismeretek és kompetenciák
elsajátítása,
életszerű helyzetek megoldása, a kognitív képességek mellett az érzelmi
intelligencia és a szociális képességek fejlesztése volna a cél. Ez
oktatásszervezési és módszerbeli változást jelent: a frontális munka helyett –
ami ma már nagyon gyakran nem köti le a diákok figyelmét – páros és csoportos
munka, illetve egyénre szabott, a tanuló képességeihez igazított, differenciált
feladatvégzést jelentő (egyéni) munka alkalmazása. Így a tanár elsődleges
feladata nem az ismeretközvetítés, hanem megszervezője, koordinálója,
irányítója a munkálatoknak. A kooperatív tanulásszervezés során a tanulók az
óra aktív részévé válnak, az együttműködésen alapuló feladatvégzés megteremti a
kommunikációhoz szükséges helyzetet, fontos az egyenlő részvétel, a
csoporttagok közös célért dolgoznak, kölcsönösen függnek egymástól, de ez az
egymásrautaltság építő és ösztönző jellegű.
Az együtt-tanulás során lehetőség nyílik
olyan módszerek használatára, amelyek az új ismeretek elsajátítása mellett
támogatják a tanulás tanulását, egy-egy témában az önálló elmélyülést és az
érdeklődés felkeltését (projektmódszer), az egyéni differenciált fejlesztést (a
szóbeli kommunikációs nehézségekkel küszködő diák is betölti a szószóló
szerepét, a sikerélményt a csoport támogatása biztosítja). Egy időben fejleszti
az önálló munkavégzés és az együttműködés képességét, az aktív részvételt, a
másik elfogadását, a szociális kompetenciákat (csoportforgó, szakértői mozaik,
szóforgó, diákkvartett stb.).
Az együttműködésen alapuló differenciált és
a diák aktív részvételét igénylő oktatás mellett fontos kulcsszó az élményszerű
tanítási és tanulási folyamat. Az élménypedagógia, a tapasztalati tanulás
kimozdít a padból, cselekvésre késztet, a diákok maguk szerzik meg a tudást,
ami saját tapasztalat eredménye, ennek következtében sokkal mélyebb és
életszerűbb ismeretet eredményez. Itt kell megemlíteni a drámapedagógiás
módszereket is, amelyek nem csak az irodalmi alkotások és társadalomtudományos
kérdések megértésében, átélésében, értelmezésében, csapatépítésben és
konfliktuskezelésben segítenek, hanem akár matematikaórán is eredményesen
alkalmazhatóak.
Persze sosem mondhatjuk azt, hogy egyik
vagy másik az egyetlen helyes és eredményes módszer, úgy gondolom, mindig a
kitűzött célokat, az osztály érdeklődését, igényeit, a csoportdinamikát, a
tanítandó tartalmat figyelembe véve kell a tanárnak a megfelelő
oktatásszervezési módokat és módszereket kiválasztania a nyitottság, a
rugalmasság, a változatosság és az osztályra hangolódás jegyében.
Fotó: Hadnagy Melinda
Fotó: Hadnagy Melinda
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése