Ennek a nagy népmozgásnak a legfőbb célja azonban a
boldogság utáni vágyban rejtőzik. Sokak számára a boldogságot a jó
anyagi alap,
a biztonság és a szabad kibontakozás jelenti. Az ember tulajdonképpen meg akar
szabadulni a nincstelenségtől, a megaláztatástól, a függőségtől és boldog, szabad ember szeretne lenni. Ha ez otthon, a szülőföldön nem
lehetséges, akkor megpróbálja máshol, az idegenben.
A Szentírás több alkalommal beszél a vándorlásról és az
átköltözésről. Elég ha csak felütjük a Teremtés könyvét, már rögtön
felfigyelünk Ábrahám élettörténetére és istenkapcsolatára. Elhagyja a családot
és az emberi biztonságot jelentő szülőföldet, s elindul az igaz Isten
keresésére. A Kánaánba való átköltözéssel személyes kapcsolat alakul ki közte
és Isten között. Ábrahám figyelmeztet minket, a bálványok és a különböző
rituálék még nem vezetnek el az igazi Istennel való barátságra. Az ember ad
valamit a vélt istenségnek, abban a reményben, hogy majd ezért megkapja a
természetfeletti segítséget. Az ókori ember szívében ott volt az istenektől
való félelem és rettegés. Ábrahám a vándorlás alatt levetkőzi az Istennel
szemben való félelmet és az út alatt egy közeli, élő kapcsolatot épít vele a
megfoghatatlan és felfoghatatlan Isten.
A második nagy vándorlás a Kivonulás könyvében található.
Mózes Isten felszólítására kivezeti Egyiptomból a választott zsidó népet. A
zsidók a negyven éves vándorlás alatt megtapasztalják, hogy Isten neveli őket,
magához édesgeti, de ha szükséges, akkor meg is feddi őket valamiért. Az utazás
alatt parancsokat ad nekik, hogy megértsék: felelősek minden tettükért. Lássák
tisztán, hogy mi a jó és mi a rossz. Egy nép akkor szabad és akkor veheti
kezébe a saját sorsát, ha felelősséget is vállal önmagért. A zsidó törzsek
megérkeznek Kánaánba, s az Ígéret földjén néppé formálódnak. Összeköti őket az
Istenbe vettet hit és a közös vándorlási tapasztalat.
Azt hiszem, amikor a mai világ vándorlásait nézem, akkor
éppen az ellenkezőjét tapasztalom. Ezekben azt látom, hogy az emberek feladják
istenhitüket, hagyományaikat, kultúrájukat, anyanyelvüket és emberi értékeiket.
Gyökértelenné válnak és manipulálhatóak lesznek. A Bibliában történő vándorlás
éppen az emberért van. A bibliai ember azért vándorol, hogy hű maradjon
Istenhez és önmagához, nem pedig azért, hogy elveszítse Istent és önmagát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése