Jómagam is túlvagyok már két vezetőképzésen és háromévnyi
őrsvezetésen, csapatban való munkán. A cserkészeten kívül találkoztam már más
közösségekkel is,
legyen az diáktanács, önkormányzat, településeken működő
civil szervezet vagy ifjúsági csoport. Egynéhány közösségbe és csapatba tehát
lehetőségem nyílt betekintést nyerni tagként is, valamint önkéntesként és
vezetőként egyaránt. Mégis ezen közösségeket ismerve, legelőször a cserkészet
jutott eszembe csapatmunkát és vezetést hallván. Ebből a közösségből tudok
hitelesen beszélni a csapatban való együttdolgozásról.
Különbség van közösség, csapat és csoport között. A három
közül a csoport a legkissebb létszámú, az egyéneket laza kötelékek kapcsolják
egymáshoz, így az elköteleződés esélye kicsi, a csoportok közötti átjárás és
kommunikáció pedig viszonylag egyszerű (pl. társadalmi csoportok, egyetemi tanulócsoportok stb.).
A csapat nagyobb létszámú, lehet ideiglenes, mely egy adott
feladat megoldására alakult, de a munka végeztével felbomolhat. Itt már vannak
bizonyos prioritások, felelősségtudat, kötelék az egyének között, de nem
beszélhetünk feltétlenül tartós elköteleződésről, hosszútávú célokról.
A közösség mind közül a legtartósabb, megjelenik egy
értékrendszer, közös célokról beszélhetünk, az egyének közötti kötelék erős. A közösség kilenc szempontja ezt jól bemutatja: közös ég (közös
értékrendszer, közös szokás- és hiedelemrendszer, összetartozás érzése – „mi”
tudat); felelős ég (hosszútávú elköteleződés, felelős cél, irány,
számonkérhetőség); képes ég (működési rendszer, vezetői réteg, reprodukciós
képesség). Egy közösségen belül természetesen jelen lehetnek különböző
csapatok, melyek egy-egy célért dolgoznak, s a különböző csapatokon belül
megint létrejöhetnek csoportok. Mindezt azért tartom fontosnak, mert különbség
van a csoportok, csapatok és közösségek összefogása, koordinálása, vezetése
között. Íme egy példa: A cserkészmozgalom alapja az őrs (2–10 fős kisközösség),
az őrsök rajokba szerveződnek (2–5 őrs alkot egy rajt), a rajok csapatokba (egy
nagyobb cserkészcsapatban akár 5–10 raj is lehet), a csapatok körzetekbe (több
csapat összessége) és végül a különböző cserkészkörzetek együttesen alkotják a
Romániai Magyar Cserkészszövetséget.
Csapatmunkánál lényeges az együttműködés,
egymásrahangolódás, együttgondolkodás függetlenül attól, hogy kiscsoportról
beszélünk-e vagy közösségről, hogy egy kis kaliberű munkáról van-e szó vagy egy
hosszútávú projektről. Ezen működéseket pedig általában egy vezető hangolja
össze. Kisebb csoportokban általában kialakul, hogy ki lesz a vezető az egyén
dominanciájából kifolyólag, önszerveződés révén. Nagyobb csapatokban,
közösségekben választott tisztségviselőkről beszélhetünk (elnök, alelnök stb.). Egy vezető feladatköre sokrétű, s a csapattagok visszajelzései alapján attól
függően, hogy milyen tisztséget tölt be, s ez a tisztség mekkora felelősséggel
jár, különböző készségeket várnak el tőle: kommunikációs, informatikai,
koordinációs készségek, rugalmasság, nagyobb ismeretségi hálózat, médiával és
más szervezetekkel, más csapatokkal való kapcsolattartás, adminisztrció,
érdekképviselet és még sorolhatnánk. Éppen ezért nagyon fontos, hogy a vezető
folyamatosan képezze magát, fejlődjön érzelmi, értelmi, fizikai, szellemi és
társas területeken. A cserkészek évente szerveznek vezetőképzéseket képzett
önkénteseik révén, figyelembe véve a betöltött feladatköröket, a korosztályi
sajátosságokat és a vezetőre háruló felelősség súlyát. Ilyenformán beszélhetünk
segédőrsvezető-képzésről, őrsvezetőképzésről, segédvezető-képzésről és
cserkészvezető képzésről.
A vezető és a csapat kapcsolatát sok tényező befolyásolja,
de szerintem legfőképpen a hitelesség. Sosem szabad szem elől téveszteni, hogy
a vezetés elsősorban példa és szolgálat. Több munkával jár, következésképpen
nagyobb felelősséggel, és ezzel nem szabad játszani, nem szabad önkényesen
kezelni, kiskirályt játszani (bármilyen kis csapatról vagy közösségről is
beszélünk; ez a fajta magatartás még egy kis munkacsoport egyensúlyát is
megbontja és csak hátráltatja a munkát). A bizalom ismét fontos szempont,
hiszen ha a tagok és vezetőjük, vezetőik közötti bizalom megalapozott és
kölcsönös, akkor a hangulat bensőségesebb, a munkabírás pedig javul, a
terhelhetőség nő. A vezető dolga az, hogy átlássa a csapatot, tudnia kell,
kinek mi az egyéni képessége, meg kell látnia a csapattagokban rejlő
lehetőségeket, s ebből kifolyólag kell leosztania a munkát. Munkaleosztás. Ez
egy varázsszó. Tapasztalataim szerint az egyik legjobb vezetői minta az, aki
megfelelően le tudja osztani a munkát. Így nem áll fenn a veszélye annak, hogy
ő maga kiégjen, ráadásul a csapattagok felelősséget kapnak a munkával, így
fontosnak érzik magukat, s dolgozni akarnak majd, jól érzik magukat a
csapatban. Továbbá a vezető látja át egy nagyobb közösségben a célokat is, az
ütemterveket. Cserkészmozgalmunkban is beszélhetünk éves célokról, melyek a
nevelési céloknak vannak alárendelve, s a programterv eszerint van kidolgozva.
A munkaterveket a csapatvezetők az raj- és őrsvezetőkkel közösen dolgozzák ki,
s a foglalkozásokat, programokat eszerint tartják meg. A munka le van osztva,
hiszen a csapatvezető koordinál, a rajvezető és az őrsvezető pedig lebonyolítja
a programokat, foglalkozásokat tart.
Remélem, sikerült kicsit közelebb hozni a csapatmunka és a
vezető kérdését. Zárásként még annyit mondanék: nagyon fontos, hogy mind, akik
csapatban dolgozunk (bármilyen formában), legyünk nyitottak és rugalmasak,
fedezzük fel magunkban, hogy miben vagyunk jók, hol érezzük otthon magunkat,
milyen területen és milyen témában. Ragadjuk meg a kínálkozó lehetőségeket a
csapatban való munkára, hiszen fejlődhetünk s ismerkedhetünk általa.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése