A vallások történetéből az ilyen találgatásokról
olvashatnak a következőkben. Már az őskori ember is hitt a túlvilágban: eltemették a
halottakat, többször velük együtt a hozzájuk
szorosan köthető tárgyakat is
(lovat, fegyvert, ékszert, ételt, italt), hogy ezeket a túlvilágon is
használhassák. Temetésen kívül elhamvasztással is búcsúztak halottaiktól: így a
halott lelke a túlvilágba, a szellemek világába szállt.
Az ókori Mezopotámiában már felmerült a halál utáni élet,
a feltámadás gondolata is. Ez a megölt, de Istár által az alvilágból feltámasztott
Tammúz mítoszából következik. Ez alapozhatta meg a zsidóknál felmerült feltámadás-hitet.
Az ókori Egyiptomban a halott lelkének túlvilági útját az ún. Halottak könyve
mutatta. Túlvilági bíróság elé került, ahol a szívét összevetették az igazság
tollával. S ha arra érdemesnek bizonyult, továbbment a túlvilágba, ha pedig
nem, egy szörny felfalta. Ez kissé hasonlít a keresztény hitből Krisztus
világvégi ítéletére.
A görög mitológia szerint a holtak lelke, árnya kompon
keresztül jutott az alvilágba, melynek különböző részei voltak. Ennek az
alvilágnak az ura, Hádész nem felel meg a keresztények sátánképének, s így az
alvilág sem a pokolnak. A hinduizmus és a buddhizmus hisz a reinkarnációban, a lélekvándorlásban.
A buddhizmus szerint a reinkarnációból és a szenvedéstől való szabadulás a
nirvána, mely állapotba a tökéletes élet elérése által megállított életciklus
befejezésével lehet eljutni. Ez a keresztény hittől gyökeresen különbözik abban,
hogy az indiai vallásokban több, míg a keresztényben egy földi élet után lehetséges
a megigazulás.
Az iszlám vallás szerint a halál után a közömbösek a
sírban maradnak, a jók betekintenek a paradicsomba, a gonoszok szenvednek. A
próféták, mártírok, hit harcosai s más kiváltságos emberek a mennyei kertekbe
kerülnek. Ez kicsit hasonlít a keresztény elképzelésre, kivéve a közömbösök
sírban maradását.
A zsidók túlvilági gondolkodása különböző volt a zsidó
pártoknál. Közülük a szadduceusok, akik csak a Tóra öt könyvét hitték, nem
hittek a túlvilágban s a feltámadásban sem, a Messiást sem várták. A farizeusok
pedig, akik az Ószövetség többi írásában is hittek, hittek a túlvilágban, a
feltámadásban, s a Messiást is várták. A mai hagyományos zsidóság hisz a
túlvilágban, hasonlóan a keresztény hithez, de részleteikben eltérnek: az
igazak lelkei a mennybe kerülnek vagy újraszületnek, míg a gonoszok a pokolban
szenvednek vagy halva maradnak. Mások úgy hiszik, hogy Isten feltámasztja az
igazakat, hogy a földön éljenek, miután a Messiás megtisztította a világot a
„gonosztól”. A liberális zsidóság viszont nem hisz a személyes Messiásban.
A fentiekből láthatjuk, hogy a különféle vallásúaknak sokfajta
elképzelésük volt a halálon túli életről. Ezekben sok a hasonlóság, de
különböznek is a keresztény gondolkodástól.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése