Felleg József, egyetemista, Kolozsvár
A bátorság hallatán valami
fenségesre gondol az ember, holott a hétköznapjaink tele vannak
bátor
döntésekkel, olyan lépésekkel, amelyek megtételéhez valamilyen lökés kell. Ezt
a lökést adja a bátorság erénye. A bátor döntések, cselekedetek csak alapos
megfontolás, rágódás, szóval értelmi és érzelmi munka következtében
születhetnek, éppen ezért felelősséggel tartozunk ezekért. A cselekedeteinkért
vállalt felelősség tesz minket emberré, annak hiányában állatiassá válunk. Ha
tudjuk, hogy felelősséggel tartozunk minden döntésünkért, akkor azzal is
tisztában vagyunk, hogy nem hibáztathatunk senkit magunkon kívül a rosszul
sikerült döntéseinkért. Ugyanakkor a ránk mért csapások, szenvedések
elviseléshez is bátorság kell, ennek a bizonyos lökést biztosító többletnek
köszönhetően tudunk épülni az átélt kellemetlenségekből.
Kérdezhetnénk, hogy a hirtelen, szükséghelyzetben
meghozott döntéseink, végrehajtott cselekedeteink, elviselt életeseményeink
csupáncsak vakmerőségből születnek, és utólag, a következmények láttán, tűnnek
isteni erényt villogatató hőstetteknek vagy elhibázott badarságoknak? Nem
hinném. Véleményem szerint, a bátorság mindennapi életünkbe ültetése sok
gyakorlás következménye. Nem tudunk úgy döntéseket hozni, hogy nincs bennük
gyakorlatunk, nem tudjuk, hogyan viseljük el a szenvedést, ha nem kapunk példát
rá. Olyan ez, mint a napról napra táplált mag: a gondoskodás következtében
kihajt, és szép virággal gyönyörködteti a környezetét, amely további
gondoskodással hálálja meg a szépségét. A bátorság innentől kezdve sarkalatos
erénnyé válik, olyan erénnyé, amely megnyitja a kaput a többi isteni kegyelem
előtt. Ez ellen a bátorság ellen vét, aki fél, de nem az, akiben egészséges
félelem van a következményektől, hanem az, aki a félelme hatására elmenekül,
visszavonul. A félelem nélkül, nem teljesen megalapozott indokkal véghezvitt
cselekedet vakmerőség, felelőtlenség, méltóságon aluli az ember számára.
Most pedig lássuk azt az abszolút
bátorságot, hogyan definiálja az emlegetett vicc, hogy ne hagyjunk vakmerően
nyitva egy kérdést sem, példát mutatva e szösszenet olvasóinak. Tehát az
abszolút bátorság az, ha a férj hajnal kettőkor hazamegy, és a seprűvel hadonászó
feleségnek azt mondja: „Még mindig takarítasz, vagy repülsz valahova?” El
tudjuk képzelni, mi lehet erre a válasz, ha nem, olvassuk el ismét a címet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése