Balla Imre, segédlelkész
A kifejezés negatív zöngéje miatt sokan nem
tudják Jézus Krisztus jóságos személyéhez kapcsolódóan használni. Ennek a
látszólagos ellentétnek
a feloldásáért, gyakran lehet hallani egy-egy
jóindulatú próbálkozást, hogy a kritika építő is lehet. Ebben a formában már
inkább elfogadást nyer a kritika Jézus személyével való társítása.
Azért,
hogy elejét vegyük a félreértéseknek, minden alkalommal tisztázni kell az
alapfogalmakat, amelyekkel leírunk egy eseményt, vagy valóságot. Mi a kritika?
Számos rokon értelmű kifejezést használhatunk, amelyek többé-kevésbé
körülírhatják a fogalmat, ilyeneket, mint: bírálni, kifogásolni, kétkedni,
értékelő véleményt mondani. A kritika kifejezésünk a görög κρίνω (krínó) igéből
származik, amelynek az alapjelentései az eldönteni,
szétválasztani, megítélni. A krízis kifejezés is ebből az igéből származik, amely
minden alkalommal egy döntéshelyzetet jelöl. Így hát, a kritikus magatartás,
vagy véleménynyilvánítás minden helyzetben döntés és választás elé állítja a kritizált
személyt, vagy csoportot. Úgy is mondhatnák, hogy a kritika tükörtartás
(tükrözés), amely állásfoglalásra indítja a kritizált személyt, avagy
személyeket. A lényege nem az, hogy kimondasson
az, ami nem tetszik! Ez is benne van, de a cél nem ez, hanem, hogy döntés- és
választáshelyzetbe állítson, amely által a növekedés lehetőségét kínálja fel. A
szép benne az, hogy szabadon hagy a választásban.
Jézus Krisztus kritikájáról csak ebben az
értelemben lehet beszélni. Az egész lényét és életét, a magatartását, a szavait
és a gesztusait a fogantatása pillanatától kezdve a kritika kíséri. Döntés és
választás elé állítja a sötétséget, amelybe Világosságként belépett (vö. Jn
1,1-18.). A Boldogságos Szűzanyában először a teremtés hajnala óta az emberiség
erre a kritikára pozitívan válaszolt, és elindult a teremtettségének a kibontakozásban,
vagyis a növekedés útján.
Jézus
Krisztus nyilvános fellépése kritika: elérkezett
az Isten Országa (Mk 1,15), dönteni és választani kell! Az ember szabadon
dönt. A jézusi kritika tárgya sokféle. Kritikus önmagával szemben, mivelhogy a
végsőkig a Mennyei atyával való kapcsolata mellett dönt (tehette volna
másképpen is; pl. a megkísértése Mt 4,1-11). Nyíltan kritikus az őt követőkkel
szemben: tanítványok, barátok és apostolok és ma élő keresztények… (pl. Közöttetek azonban ne így legyen! Mk 10,43).
Állandó kritikával viszonyul a nép vezetőihez, a tanult emberekhez, a
papsághoz. Kritikája kiterjed a hagyományra, a jogszokásra és az abszolutizált
törvénykezésre is.
Az
Úr Jézus kritikája a szeretet!!! A szeretet mindent felülír, ami a
teremtettséget meghatározza. Ez az egyetlen tükör, amely állandó választás és
döntés elé állít mindent és mindenkit.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése