
Nagyon érdekes tapasztalat a mellettünk élő másik. Aki pusztán számunkra másik, hiszen az ő szempontjából meg mi vagyunk a más(ik). Manapság az idegenség, identitás és egyéb divatos keresőszavakra könyvtárnyi irodalom ugrik elénk internetes böngészők mélyéről, könyvtári keresőprogramok berkeiből.
Ha a Szentírást böngésszük, akkor gyakran találkozunk
idegenekkel, más népekkel. Azzal is szembesülünk sokszor, hogy ezek az
„idegenek” eléggé negatív fényben tűnnek fel. Ők a pogányok, a bálványimádók,
a
gyermekáldozat-bemutatók, a kételkedők, az árulók… Arról, hogy ezek az „idegen
népek” valójában mennyire voltak másak, ugyancsak tisztességes mennyiségű
irodalom áll a rendelkezésünkre. Nem is ezt szeretném feszegetni. Nagyon-nagyon
érdekesnek találom azt, hogy mégoly művelt és okos emberek is bedőlnek a
modern, ámde régmúltból eredező ellenségképgyártásnak, a valóságos
démonizálásnak, akikről egyáltalán nem feltételeznénk. Természetesen az ellenségkép
kialakulásának egy igen fontos hozadéka volt mindig is – noha nem minden
korban, s főképp a bibliai „ősidőkben” nem egyértelmű –, ez az eredmény pedig
az önmeghatározás. Ez így elsőre nagyon jól hangzik, de ne gondolja senki, hogy
ez tényleg mindig ennyire egyértelműen jó volt. Néha az önmeghatározás kifullad
annyiban, hogy a választott nép rájön, túlságosan hasonlóak a környező népek, s
más út és mód nincs arra, hogy elmondják, mit jelent izraelitának, s mit jelent
kánaánitának (vagy bármi más népcsoport tetszőlegesen behelyettesíthető ide)
lenni, hogy lefestik a „mások” negatív tulajdonságait. Részint mint az idegen
népre jellemzőt, részint mint normatívát, amelyet a választott nép nem
követhet. Mert aki ezt követi, az idegen nép fia. A „másokról” ezenfelül
jóformán mást sem tudunk, csak a rémtetteiket… Vagy a másik lehetőség, mely
viszont eléggé ritkának látszik, az, ami a babiloni galut alatt történik az
izraelitákkal. Valami miatt a kényszerlakhelyükön nem tűnt járható
útnak, hogy a másokról alkotott kép negatív vonásait hívják segítségül. Így
kénytelenek voltak a minden bizonnyal még képlékeny, önmagunkról alkotott
képüknek sarkalatos pontjait megfogalmazniuk, szavakba – de legalábbis
rítusokba, rituálékba – önteniük. Így történhetett meg, hogy egy szilárd
önazonosságtudattal rendelkező csapat – másod-, harmadgenerációs áttelepített
izraeliták közössége – telepedik vissza Jeruzsálembe és környékére, a
hazájukba, és az otthon talált kultúra újfent kihívássá alakul, hiszen az
„otthon” eléggé távol áll attól, amit ők maguk gondolnak, tudnak és hisznek
magukról…
Az idegenség megtapasztalásához nem kell feltétlenül a
szó szoros értelmében vett idegennel, más nép gyermekével találkozni, néha elég
más-más kulturális szinten lévő csoportok konfrontációja. Idegen nép gyermeke
lehet, aki kivándorolt, művelődött, mást tapasztalt születésétől
elvándorlásáig, de ugyanúgy idegenné válhat az is, aki otthon marad
hagyományőrizni. A kérdés csak az – nyitott! –, vajon van-e arra nézvést igény
és akarat, hogy az idegenség egymásra csodálkozó, békés, nyitott barátsággá
váljék, vagy szükséges az ellenségkép ókori mintára való újra- és újratöltése.
Kép: louise.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése