Miért értékeljük azokat is, akik kevésbé okosak?



Majoros Péter, XI. B osztály
Szent László Római Katolikus Gimnázium, Nagyvárad




 
 Belegondolva, mennyi élettapasztalatom, gondolatom van egy ilyen témához, kissé megijedek. Csak egy-két pillanat volt az életemben, amikor a két tulajdonság között tisztán láttam a különbséget.





A diákéletben egyértelműen az okos érvényesül, és egy osztályközösségben tiszteletnek örvend

a már meglévő, vagy megszerzett tudásáért. Az idei, már elmúló tanév kezdetén, olyan élményt éltem át, amikor egy okosnak egyáltalán nem mondható osztálytársamban megláttam egy olyan értéket, amit önmagamban még nem ismertem fel. Ez pedig irigységgel töltött el. Vágytam arra, hogy úgy lássam a világot, mint ez az osztálytársam. Nekem elég jók a tanulmányi eredményeim, mégsem tudtam volna olyan szépeket mondani az adott helyzetben, mint a fent említett  társam. Meglátott olyan értékeket az emberekben,  amit én nem. Olyan kapcsolatban van Istennel, mint amilyet Jézus kér, gyermeki lelkülettel viszonyul  az Atyához. Ő tehát a szememben nem okos, hanem bölcs. Általa rájöttem, hogy a tudás nem minden. Tudomásom szerint a bibliai ószövetségi király, Salamon volt az, aki bölcsességet kért Istentől ajándékba, és Istennek ez a kérés annyira tetszett, hogy minden velejárót megadott vele. Nem gazdagságot, hírnevet kért Istentől, hanem bölcsességet. Szerintem okosnak születni kell, de az igazán értékes kincset, a bölcsességet ki kell érdemelni, meg kell szerezni. A bölcsességhez vezető út tapasztalat, nem pedig információ tömegek felhalmozása, elraktározása az emberi agyban. A csak okos ember azt tudja, amit megtanult és a tudás valamint a tudomány korlátai között éli életét. Ezzel ellentétben a bölcs ember a tudomány határai fölé emelkedik, mindenről van saját véleménye, amely saját tapasztalatán alapszik.  A bölcs ember nem ijed meg egyetlen szituációtól sem, őt belső, isteni értékek vezérlik, mindig tudatában van annak, hogy mikor mit kell tegyen. Én is nagyon szeretnék bölcs emberré válni, szeretném az életemet Isten akarata szerint alakítani. Boldoggá tenne, ha az embereket jó tanácsokkal és lelki útravalókkal tudnám ellátni.




Nincsenek megjegyzések: