Emberi vagy isteni bölcsesség

Fábián Róbert, egyetemista, Kolozsvár




 
 Amikor keresztényként bölcsességről hallok, mindig eszembe jut, hogy milyen is lehet az emberi bölcsesség, s milyennek is kell elképzelni Isten bölcsességét. Talán a választ érdemes a Szentírásban keresni. Az Ószövetség bölcsességi irodalma, amely több könyvet is magába foglal, válaszlehetőségeket kínál.



De ennél több, a bölcsességet helytelen úgy felfogni, mint valami absztrakt elérhetetlen hegycsúcsot.

Mit sem ér a bölcsesség, ha nem válik az ember javára? Éppen ezért, ha a Bölcsesség könyvét nézzük, láthatjuk, hogy már az első sorok bemutatják, hogy ez áll az ember sorsának irányításában. A Szentírás, amikor bölcsességről beszél, nem ad egyetlenegy, pontos „pitagoraszi tételt”. A bölcsesség ennél több. Életet adó. Ezért hasonlítja újra meg újra össze a bölcs és igaz ember sorsát az istentelenével.  De a bölcsességet meg is kell találni. Erre az út: A bölcsesség ragyogó és hervadhatatlan, könnyen felismerik, akik szeretik, és megtalálják, akik keresik. Már előre megmutatkozik azoknak, akik vágyódnak rá.  Aki korán reggel keresni kezdi, nem kell fáradnia, mert ajtajánál ülve találja. Róla elmélkedni tökéletes okosság, és aki érte virraszt, hamar megszabadul a gondtól. Hisz maga megy, s megkeresi azokat, akik méltók rá, barátságosan megjelenik nekik az utakon, és minden szándékukban találkozik velük. Mert (a bölcsesség) legbiztosabb kezdete a tanulás utáni vágy; tanulni akarni annyi, mint szeretni (a bölcsességet)  (Bölcs 6, 12-17). A bölcsesség tehát tanulható, de vágyni kell rá. S az emberi bölcsességet a Szentírás évszázados hagyománya az igaz ember sorsának hívja. Az isteni bölcsességet kérni, keresni, megtalálni nem csak lehetőség, hanem felhívás a Isten-fele közeledésre.

Nincsenek megjegyzések: